W dniu 22 czerwca 2015 odbyły się obrady jury komisji konkursowej I Międzynarodowego Konkursu Kaszubskiej Sztuki Wizualnej \”Cassubia Visuales\” na plakat z przetworzonym wzorem kaszubskim.
Ideą konkursu była transformacja tradycyjnego wzoru kaszubskiego na uwspółcześnioną formę wizualną. Inspirowanie do poszukiwania i odkrywania motywów kaszubskich, a także między innymi pozyskanie prac graficznych o wysokim poziomie artystycznym.
W konkursie wzięły udział 44 osoby, które przesłały 92 prace, w tym 89 z Polski (Rypin, Wejherowo, Warszawa, Reda, Inowrocław, Stoszewice, Kielce, Poznań, Łódź, Bobrowniki, Bytów, Gdynia, Częstochowa, Gdańsk, Poczesna, Koniecpol, Busko-Zdrój, Śliwice, Tychy, Tarnowiec) oraz 3 z zagranicy (Algund we Włoszech oraz Londyn w Wielkiej Brytanii).
Poziom artystyczny prac oraz zrozumienie tematu były bardzo różnorodne. Zebrana komisja nad wyborem prac debatowała ponad godzinę, biorąc pod uwagę wszystkie możliwe aspekty oceny – poniżej uzasadnienie wyboru nagrodzonych prac.
Jury w składzie: przewodnicząca – dr Marta Flisykowska (Akademia Sztuk Pięknych w Gdańsku), mgr Benita Grzenkowicz-Ropela (Muzeum Piśmiennictwa i Muzyki Kaszubsko-Pomorskiej w Wejherowie), mgr sztuki Paulina Piotrowska (Miejski Dom Kultury w Redzie) przyznało I, II, III miejsce oraz trzy wyróżnienia.
Wernisaż oraz wręczenie nagród odbędzie się 4 lipca 2015, o godzinie 17:00 w sali widowiskowej Fabryki Kultury w Redzie, ul. Łąkowa 59A podczas XVII Światowego Zjazdu Kaszubów w Redzie.
Organizator: Miejski Dom Kultury w Redzie.
Fundatorzy nagród: Miejski Dom Kultury w Redzie, Starostwo Powiatowe w Wejherowie, Muzeum Piśmiennictwa i Muzyki Kaszubsko-Pomorskiej w Wejherowie.
Nagrodzeni:
I miejsce – Magdalena Tomiak (Reda)
II miejsce – Karol Formela (Wejherowo)
III miejsce – Joanna Kołodziejczyk (Gdynia)
Wyróżnienia:
Damian Chrul (Gdańsk)
Agata Stachowiak (Poznań)
Iwona Gabryś (Bobrowniki)
Uzasadnienie wyboru:
Przewodnicząca komisji – dr Marta Flisykowska – pracuje na Wydziale Architektury i Wzornictwa w pracowni Designu Eksperymentalnego Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku, współpracuje z Gdańską Fundacją Przedsiębiorczości STARTER, Fundacja Win-Win, Centrum Designu Gdynia, Instytutem Kultury Miejskiej w Gdańsku. Przez wiele lat aktywnie działała w stowarzyszeniu i zarządzie Pomorskiego Stowarzyszenia Projektantów PoCoTo.
I miejsce / GRAND PRIX – Magdalena Tomiak – „Jury jednomyślnie przyznało nagrodę główną pracy Pani Magdalenie Tomiak. Projekt odnosi się do motywu haftu kaszubskiego jednak z dużą wrażliwością i szacunkiem do tradycji wprowadza nową jakość. Subtelność i połączenie nowych trendów w odniesieniu do tradycji urzekła zarówno broniącą tradycji część jury jak tę zdecydowanie postępową. Niewątpliwie na uwagę zasługuje cała kompozycja graficzna, która oprócz dobrego warsztatu niesie również świeży, pozytywny, a przy tym odważny przekaz”.
Wyróżnienie – Agata Stachowiak – „Jury postanowiło przyznać wyróżnienie Pani Agacie Stachowiak za próbę przedefiniowania wzoru haftu kaszubskiego w duchu minimalistycznym. W dobie natłoku wizualnych bodźców, refleksja nad nienachalną dekoracyjnością wymaga pokory i dojrzałego postrzegania graficznego otoczenia. Można odnieść wrażenie, że całość odnosi się do tradycyjnego wykonywania haftu, powstającego na siatkach. Kompozycja wykorzystuje to odniesienie robiąc już z samego warsztatu wartość przekładaną na wzór graficzny”.
Członek komisji – mgr Benita Grzenkowicz-Ropela – st. kustosz Muzeum Piśmiennictwa i Muzyki Kaszubsko-Pomorskiej w Wejherowie – Dział Sztuki i Pamiątek po Pisarzach.
II miejsce – Karol Formela – „Nagroda za zgeometryzowaną, skubizowaną stylizację motywu palmety (owocu granatu) jednego z najbardziej znanych ornamentów haftu kaszubskiego. Złożona z rombów, trójkątów, jasna, dążąca do prostoty kompozycja przypominająca kształtem strukturę diamentu można także rozpatrywać symbolicznie – jako odniesienie do trwałości, ciągłości tradycji – diament jako coś cennego, trwałego, niezniszczalnego. Praca jest ciekawym połączeniem nowoczesności i tradycji w duchu modernizmu. Przy czym w jasny i czytelny sposób odwołuje się do kaszubskiej tożsamości wizualnej. Ciekawe byłoby przeniesienie tej wizualizacji bezpośrednio na tradycyjny, wykonywany ręcznie haft na płótnie”.
Wyróżnienie – Iwona Gabryś – „Praca w konwencji plakatu o żartobliwej, pełnej pozytywnej energii wymowie, stanowiąca prosty czytelny przekaz dla szerokiej publiczności – „Kaszuby są OK”. Ciekawy przykład transpozycji tradycyjnej ornamentacji na potrzeby kultury masowej, popularnej. Tradycyjny motyw haftu stał się symbolem, znakiem, logotypem regionu. Znakomity przykład plakatu promującego region – oszczędna, minimalistyczna forma niosąca w sobie wieloznaczność skojarzeń i treści”.
Członek komisji – mgr sztuki Paulina Piotrowska – inicjator konkursu, kierownik ds. kultury i grafik w Miejskim Domu Kultury w Redzie, instruktor sitodruku i rysunku, absolwentka gdańskiej ASP.
III miejsce – Joanna Kołodziejczyk – „Znak przedstawiony w pracy Pani Joanny Kołodziejczyk – kaszubski tulipan – nawiązuje swą formą wręcz do prehistorycznych malunków naskalnych. Dąży do historii – do źródła. Jednocześnie geometryczne przedstawienie linii jako włókien tkackich w wersji makro – pokazuje strukturalną formę wzoru kaszubskiego – od wewnątrz. Symbioza całości, mimo że w efekcie dość abstrakcyjna, idealnie wpisuje się w ideę konkursu i jako mocne zakończenie wieńczy dekonstrukcję znaku jako trzeci – finalny – nagrodzony plakat”.
Wyróżnienie – Damian Chrul – „Praca Damiana Chrula, nagrodzona wyróżnieniem, jako jedyna powstała na bazie zupełnie odrębnego konceptu. Interesującym jest wykorzystanie dziedzictwa Kaszub w formie fotograficznej, która składa się – po bliższym przyjrzeniu – na kształt kaszubskiego tulipana. Idealna praca, która mogłaby już teraz stać się plakatem promującym region”.
POBIERZ WYNIKI WRAZ Z UZASADNIENIEM JURY W PDF >>