VIII „Cassubia Visuales” rozstrzygnięta!

W tegorocznej VIII edycji konkursu Cassubia Visuales udział wzięło 104 uczestników, nadesłano łącznie 127 prac.
Jury swoim wyborem starało się nagrodzić prace które są poszukiwawcze, kreatywne a z drugiej strony stanowią twórczą analizę tradycyjnego wzornictwa kaszubskiego oraz są pogłębioną refleksją nad dziedzictwem kulturowym, przyrodniczym i społecznym Pomorza/Kaszub.

Zgodnie z regulaminem konkursu, pace zostały nagrodzone w 2 kategoriach:

KATEGORIA „PROMOCJA”
I MIEJSCE: Anna Maria Kamycka
II MIEJSCE: Kinga Ostrowska
III MIEJSCE: Piotr Olszewski
WYRÓŻNIENIE: Kinga Żołądziejewska
WYRÓŻNIENIE: Mateusz Zakrzewski
WYRÓŻNIENIE: Dominika Baturo

KATEGORIA WZORNICTWO:
I MIEJSCE: Faustyna Basiaga
II MIEJSCE: Mateusz Zakrzewski
III MIEJSCE: Sandra Francuzik
WYRÓŻNIENIE: Justyna Korzonek
WYRÓŻNIENIE: Martyna Rzepka
WYRÓŻNIENIE: Lilianna Gołomb

KATEGORIA 1 – PROMOCJA REGIONU POMORZA ORAZ WZORNICTWA KASZUBSKIEGO W ARTYSTYCZNEJ, NOWATORSKIEJ , NIEOCZYWISTEJ FORMIE PLAKATY ARTYSTYCZNEGO

I MIEJSCE
Praca autorstwa Anny Marii Kamyckiej

O wyborze I miejsca zadecydował sposób użycia modelera oraz renderera w stosunku do bardzo pomysłowej odpowiedzi na nową kategorie konkursu. Grafika 3D to jedna z coraz bardziej popularnych dziedzin grafiki komputerowej. Jednym z szczególnie istotnych aspektów grafiki trójwymiarowej jest realizm, który w tym przypadku jest na bardzo wysokim poziomie.

II MIEJSCE
Praca autorstwa Kingi Ostrowskiej

Plakat, który zdobył II nagrodę lekko nawiązuje do syntetycznej starej szkoły polskiego plakatu. Kompozycja centralna z bardzo intensywnymi kolorami mocno zwracają uwagę na promocyjny aspekt kategorii konkursu. Semantyczna zabawa z czepcem bogatych kaszubskich gburek, wykorzystanym na plakacie jako czepkiem pływackim, jest trafiona w punkt i idealnie nadaje się na promocje nadmorskiego regionu kaszub.

III MIEJSCE
Praca autorstwa Piotra Olszewskiego

Praca nagrodzona za: swobodne, pełne dystansu połączenie formy plakatu z rysunkiem satyrycznym, wszystko to za pomocą oszczędnych środków wyrazu- takich jak szkicowy rysunek i dynamiczne ujętej kompozycji.

WYRÓZNIENIE
Praca autorstwa Kingi Żołądziejewskiej

Praca wyróżniona za błyskotliwość i pomysłowość ujęcia tematu tradycyjnej kuchni kaszubskiej wplecionej w motywy także tradycyjnego wzornictwa haftu kaszubskiego. Połączenie tych dwóch przestrzeni/kodów kulturowych może być świetną promocją regionu.

WYRÓZNIENIE
Praca autorstwa Dominiki Baturo

Praca wyróżniona za: malarską transpozycję pejzażu kaszubskiego do form abstrakcyjnych, którego kolorystyka nawiązuje do nasyconych, intensywnych barw haftu kaszubskiego.

WYRÓŻNIENIE
Praca autorstwa Mateusza Zakrzewskiego

To wyróżniająca się estetycznie i jakościowo na tle konkursu praca. Porcelanowa głowa wygląda bardzo realistycznie, a aby osiągnąć realistyczny efekt podczas tworzenia wizualizacji 3D, należy odpowiednio wymodelować oświetlenie, zwracając uwagę na jego załamanie, rozpraszanie, odbicia, cienie, kolory i fakturę obiektów itd. Mateusz Zakrzewski nie tylko wykonał świetną prace w środowisku modelera oraz wspaniały rendering ale również nawiązał do wszechobecnych w cepeliach porcelanowych produktów okraszanych kaszubskimi wzorami.


KATEGORIA 2 – PRZETWORZENIE NA JĘZYK WSPÓŁCZESNEJ SZTUKI WIZUALNEJ TRADYCYJNEGO WZORNICTWA HAFTU KASZUBSKIEGO

I MIEJSCE
Praca autorstwa Faustyny Basiaga

Praca nagrodzona za: pełną elegancji i wyrafinowania stylizację wzornictwa kaszubskiego w duchu stylu art deco. Pracę wyróżnia wzorzysta geometria na bazie półkoli, trójkątów rombów, które układają się w powtarzalny deseń stanowiący stylizację motywów haftu kaszubskiego. Praca została nagrodzona także za klasycyzujące zgeometryzowanie, syntetyczne ujęcie form i jasność przekazu.

II MIEJSCE
Praca autorstwa Mateusza Zakrzewskiego

Kolejna z prac wyróżniona za niezwykły wkład w promowanie wyjątkowo złożonej techniki 3D. Plakat autorstwa Mateusza Zakrzewskiego to oryginalny eksperyment nadania nowej przestrzenności kształtom silnie inspirowanym wzorem kaszubskim, które kojarzone są głównie z płaska forma, jest wyjątkowy na tle konkursu.

III MIEJSCE
Praca autorstwa Sandy Francuzik

Praca nagrodzona za: „modułową”, o powtarzalnym raporcie kompozycję. Oryginalność pracy polega na stworzeniu modułów/segmentów z elementów haftu kaszubskiego i przetworzenia go na wzór antropomorficzny, w formie zabawnych stworków, „ludzików”. Ciekawa gra optyczna – przenikanie się wzorów i stworzenie na ich bazie nowej ornamentalnej jakości.

WYRÓZNIENIE
Praca autorstwa Martyny Rzepka

Praca wyróżniona za: oryginalną transpozycję wzorów haftu kaszubskiego na geometryczną, płaszczyznową formę origami. W koncepcji pracy występuje swoista rekonfiguracja struktury haftu kaszubskiego prowadząca do zmian kształtu, funkcjonalności i właściwości materii.

WYRÓŻNIENIE
Praca autorstwa Justyny Korzonek

Wyróżnienie zdobyte za nowatorską zabawę formą, w której w nieoczywisty sposób wplecione zostały zarówno motywy haftu kaszubskiego jak i symboli związanych z kaszubszczyzną. Symetryczność, powtarzalność oraz lustrzane odbicie wzorów, przetworzone w taki sposób by zmylić oko widza wydały się ciekawym zabiegiem stylistycznym.

WYRÓŻNIENIE
Praca autorstwa Lilianny Gołomb
Praca w oczywisty sposób nawiązująca do symboliki kodu kreskowego, w którego patern wplecione zostały motywy haftu kaszubskiego, gdzie całość zamknięta została w nowoczesnej, symetrycznej i pudełkowej formie plakatu odpowiadającego współczesnym czasom. Praca autorstwa Lilianny Gołomp stanowiąca swoisty dialog semiotyczny i kulturowy oraz będąca interesującą metaforę graficzną, która może być odbierana wielopłaszczyznowo.

Organizatorzy konkursu gratulują wszystkim uczestnikom tegorocznej edycji konkursu, liczymy na udział w kolejnych jego odsłonach, życzymy dalszej twórczej wyobraźni i kreatywności.

Skip to content