10. edycja konkursu 𝘾𝙖𝙨𝙨𝙪𝙗𝙞𝙖 𝙑𝙞𝙨𝙪𝙖𝙡𝙚𝙨 rozstrzygnięta!
Do konkursu zgłoszonych zostało 84 plakatów w kategorii PROMOCJA oraz 64 plakatów w kategorii WZORNICTWO
25 listopada odbyły się obrady jury w składzie: Benita Grzenkowicz-Ropela, Karol Formela oraz Anna Kososka.
Jury postanowiło przyznać nagrody:
KATEGORIA PROMOCJA
1 MIEJSCE – ALEKSANDRA MATECKA
2 MIEJSCE – FAUSTYNA BASIAGA
3 MIEJSCE – AGATA STAWIARSKA
WYRÓŻNIENIA – JULIA ŚWIĄTEK i ELŻBIETA MERTA
KATEGORIA WZORNICTWO
1 MIEJSCE – JULIA ŚWIĄTEK
2 MIEJSCE – NATALIA HOJDECZKO
3 MIEJSCE – ŁUKASZ MROŻEK
WYRÓŻNIENIA – PASCAL POŚPIECH i KORNELIA PACZOSKA
Laureaci zostaną powiadomieni mailowo o wygranej.
Lista laureatów z uzasadnieniem pojawi się na Naszej stronie WWW.
Dziękujemy wszystkim uczestnikom!
KATEGORIA PROMOCJA – PROMOCJA REGIONU POMORZA ORAZ WZORNICTWA KASZUBSKIEGO W ARTYSTYCZNEJ, NOWATORSKIEJ , NIEOCZYWISTEJ FORMIE PLAKATY ARTYSTYCZNEGO
1 MIEJSCE
Praca autorstwa Aleksandry Mateckiej
Plakat nawiązuje do szeroko pojętej stylistyki tzw. polskiej szkoły plakatu. Posiady jasny i czytelny przekaz, odwołuje się do bodajże najbardziej znanego toposu kultury kaszubskiej – mianowicie diabelskich skrzypiec. Klasyczne, bezpretensjonalne podejście do tematu potraktowane nieco z przekąsem i dystansem. Stylistyka plakatu o wyraźnej graficznej strukturze, wyostrzonym rysunku. Kompozycja plakatu zdynamizowana poprzez skośne, diagonalne układy co daje wrażenie lekkości i swobody.
2 MIEJSCE
Praca autorstwa Faustyny Basiaga
Plakat wyróżnia się nowatorskim podejściem, prezentując tradycyjny kaszubski wzór w estetyce street artu, inspirowanej ulicznym graffiti. Takie połączenie tradycji ludowej ze współczesną sztuką miejską symbolizuje przenikanie dziedzictwa kulturowego do współczesnej przestrzeni miejskiej, podkreślając jego aktualność i uniwersalny charakter. Plakat stanowi dynamiczny dialog między przeszłością a teraźniejszością, zachęcając do odkrywania kultury kaszubskiej w nowym, zaskakującym kontekście.
3 MIEJSCE
Praca autorstwa Agaty Stawiarskiej
Plakat dający wrażenie pewnej nostalgii poprzez malarskie, swobodne opracowanie pejzażu i odwołanie się do kultowego w sztuce polskiej obrazu Józefa Chełmońskiego Babie lato. Pracę można również interpretować w kontekście dialogu pomiędzy kaszubską tradycją regionalną i szerzej rozumianą kulturą polską.
WYRÓŻNIENIE
Prace autorstwa Julii Świątek
Plakat z szyjącą kobietą ujmuję swoją street art’ową techniką poprowadzenia konturów.
Plakat z dłońmi i kaszubskimi wzorami symbolizuje przekazanie dziedzictwa kulturowego młodszemu pokoleniu.
WYRÓŻNIENIE
Praca autorstwa Elżbiety Merta
Nagrodzony plakat ilustracyjny w symboliczny sposób ukazuje stół jako centralny element łączący wspólnotę kaszubską. Widok z góry podkreśla perspektywę jedności i równości, a umieszczony na stole obrus z tradycyjnym wzorem kaszubskim staje się wyrazem bogactwa kultury i tożsamości łączącej region.
KATEGORIA WZORNICTWO – PRZETWORZENIE NA JĘZYK WSPÓŁCZESNEJ SZTUKI WIZUALNEJ TRADYCYJNEGO WZORNICTWA HAFTU KASZUBSKIEGO
1 MIEJSCE
Praca autorstwa Julii Świątek
1 miejsce za nowatorskie przetworzenie motywu kaszubskiej palmety. Projekt stanowi syntezę graficzną koloru i liternictwa, które zostało potraktowane z jednej strony autonomicznie z drugiej zaś jak spójny wydruk stylizowany na „matrix background”. Koncepcja pracy oparta na balansie pomiędzy abstrakcją i figuratywnym ujęciem wzoru. Wzajemne przenikanie się struktur buduje głębie przestrzenną i ekspresję kompozycji.
2 MIEJSCE
Praca autorstwa Natalii Hojdeczko
Plakat nagrodzono za innowacyjne przetworzenie tradycyjnego wzoru kaszubskiego w wyjątkowo wrażeniowym stylu grafiki komputerowej. Przenikanie się barw, przypominające emocjonalną głębię dzieł Marka Rothko, nadaje kompozycji nowy wymiar artystyczny, który przetworzenie traktuje również na poziomie wrażeniowym. To twórcze podejście wzmacnia uniwersalne przesłanie piękna i znaczenia kultury kaszubskiej, wydobywając jej esencję w nowoczesnej, abstrakcyjnej formie.
3 MIEJSCE
Praca autorstwa Łukasza Mrożka
Plakat to estetycznie wykonana digitalizacja kaszubskich wzorów. Ciekawe w swojej prostocie wykorzystanie efektu odbicia lustrzanego. Można doszukiwać się w nim również nawiązania do kodu QR czy kalejdoskopu. Praca została wyróżniona za swoją symetryczność, powtarzalność, łagodny dobór kolorów oraz za sprawne uzyskanie iluzji materiałowego haftu który jest dostrzegalny przy patrzeniu na plakat z pewnej odległości.
WYRÓŻNIENIE
Praca autorstwa Pascala Pośpiech
Grafika 3D została wyróżniona za niezwykłą subtelność efektu i techniczną perfekcję renderingu. Praca wykorzystuje świetlne pryzmaty, tworząc delikatne i harmonijne przenikanie barw i świateł, które wciąga widza w wielowymiarową przestrzeń wizualną. Subtelność przetworzenia tradycyjnego motywu ukazuje głębokie zrozumienie zarówno kultury, jak i współczesnych technologii, łącząc je w doskonale zbalansowaną kompozycję. Dzięki temu grafika nie tylko przyciąga wzrok, ale także zachwyca wyrafinowaniem i wrażliwością.
WYRÓŻNIENIE
Praca autorstwa Kornelii Paczoska
Plakat wyróżnia koncepcja oparta na pewnej dychotomii, gdzie zestawiono linearny ornament z teksturą włóczki o szydełkowanym splocie co można także interpretować jako dialog pomiędzy tradycyjnym rękodziełem a współcześnie pojmowanym designem.
Fabryka Kultury w Redzie zaprasza do wzięcia udziału
w X edycji Międzynarodowego Konkursu Kaszubskiej Sztuki Wizualnej „Cassubia Visuales” na artystyczny plakat.
Cassubia Visuales – to konkurs na plakat artystyczny – graficzne przetworzenie wzorów kaszubskich na współczesną, nieoczywistą i nowatorską formę, mający na celu promowanie współczesnych, a także tradycyjnych technik graficznych oraz promowanie Kaszubskiego folkloru.
KATEGORIE:
Konkurs został podzielony na dwie kategorie artystyczne:
1) PROMOCJA – promocja regionu Pomorza oraz wzornictwa kaszubskiego w artystycznej, nowatorskiej, nieoczywistej formie plakatu artystycznego
2) WZORNICTWO – przetworzenie na język współczesnej sztuki wizualnej tradycyjnego wzornictwa haftu kaszubskiego, gdzie plakat powinien nawiązywać do kaszubskich wzorów ludowych i być z nimi kojarzony
KTO MOŻE WZIĄĆ UDZIAŁ:
- osoby powyżej 16 roku życia,
- artyści profesjonalni i amatorzy/uczniowie, studenci, dorośli.
CO TRZEBA ZROBIĆ:
- dostarczyć projekt w wersji papierowej drogą pocztową
- dostarczyć wypełnione zgłoszenie + oświadczenie drogą pocztową
- przesłać plik elektroniczny na adres mailowy podany w regulaminie
JEDEN UCZESTNIK MOŻE ZGŁOSIĆ DO 3 PROJEKTÓW W KAŻDEJ KATEGORII.
Dla laureatów czekają nagrody pieniężne!
TERMIN ZGŁASZANIA PRAC:
18 LISTOPADA 2024 12:00
REGULAMIN I ZAŁĄCZNIKI DO WYPEŁNIENIA:
https://fabrykakultury.pl/assets/uploads/2024/10/REGULAMIN_CASSUBIA_2024.pdf
LAUREACI EDYCJI 2023