Spektakl „Mateczka” wg Matki Witkacego

Pierwszy spektakl projektu Teatr Zajechał w Redzie!

Teatr Zajechał jest projektem z wieloletnią tradycją, w którym sztuka teatralna opuszcza mury instytucji, żeby wyjść na spotkanie widza w miejscach mu najbliższych – bibliotekach, świetlicach, domach kultury, parafiach.
Tej jesieni Teatr Zajechał po raz pierwszy zagości w progach Małego Trójmiasta Kaszubskiego!

Teatr Gdynia Główna i Miejski Dom Kultury w Redzie zapraszają na najbliższy spektakl „Mateczka”, który odbędzie się 7 października o godzinie 18:30 w Redzie Rekowo Dolne w Sali Katechetycznej Parafii p.w. Najświętszej Maryi Panny Nieustającej Pomocy przy ulicy Kościelnej 8.

Mateczka

wg Matki Witkacego // scenariusz i reżyseria: Ewa Ignaczak / obsada: Ida Bocian / śpiew: Marta Andrzejczyk / Teatr Stajnia Pegaza

Mateczka to opatrzona zgryźliwym humorem i szczyptą kokainy parodia psychologicznego dramatu rodzinnego opisującego relację matki i syna, w której przewija się miłość, nienawiść, troska i wyrzuty. Oboje toksyczni, cierpiący jakiś fizyczny i metafizyczny ból, niestroniący od używek, wzajemnie od siebie uzależnieni i wysysający z siebie nawzajem życie.

Mateczka
wg Matki Witkacego
scenariusz i reżyseria: Ewa Ignaczak
obsada: Ida Bocian
śpiew: Marta Andrzejczyk
Teatr Stajnia Pegaza
Czas trwania: 50 min

Mateczka to opatrzona zgryźliwym humorem  i szczyptą kokainy parodia psychologicznego dramatu rodzinnego opisującego relację matki i syna, w której przewija się miłość, nienawiść, troska i wyrzuty. Ona – podstarzała i zrujnowana wdowa – arystokratka zarabiająca na życie ręcznymi robótkami. On – filozof, myśliciel wieszczący koniec cywilizacji. Oboje toksyczni, cierpiący jakiś fizyczny i metafizyczny ból, nie stroniący od używek, wzajemnie od siebie uzależnieni i wysysający z siebie nawzajem życie.


Spektakl porusza ciągle aktualną kwestię ludzkiej tożsamości: jacy jesteśmy „sami ze sobą”, a jacy wobec innych? Na ile się kreujemy, a na ile ulegamy wpływom? Monodram rozgrywa się na kilku poziomach interpretacyjnych: społecznym, psychologicznym i artystycznym. Celem twórców spektaklu jest odnalezienie niezależnej przestrzeni dla artysty, w której mógłby funkcjonować wobec ograniczeń kultury, religii i zasad społecznych. Czy jednostka może się przeciwstawić globalnemu systemowi współczesnego świata? Inspiracją stała się technika fotografii.


Pojęcie NEGATYWU jest podstawową zasadą konstrukcji spektaklu, budowania roli i interpretacji. Widowisko niezwykle intensywne, pełne symboli i odniesień. Spektakl rozpisany na dwie postacie (Matkę i Leona) i jednego aktora (Ida Bocian), w którym reżyser, korzystając ze słów Witkacego, podejmuje żywy dialog z widzem.

 

Skip to content